اینترنت موبایل ۵جی
آزمایش اینترنت موبایل ۵جی در قطر توسط نوکیا با سرعت ۴۰ گیگابیت بر ثانیه
اپراتور اوریدو با کمک فنی نوکیا توانست سرعت دانلود و آپلود 40 گیگابیت بر ثانیه بر بستر آزمایشگاهی نسل پنجم موبایل / 5G را با موفقیت انجام دهد.
اینترنت موبایل ۵جی

 این آزمایش با  فناوری فیبر نسل جدید نوکیا TWDM-PON روی شبکه موجود تک کابلی در دوحه صورت گرفت که نام دیگر آن NG-PON2 یا نسل بعدی پون 2 است.

با استفاده از این فناوری می‌توان چهارطول موج اضافی را از یک کابل فیبر معمولی باقدرت 10 گیگابیت بر ثانیه برای هر لایه به‌صورت هم‌زمان تعریف کرد.

بنابراین بر بستر کابل موجود تعریف‌شده برای اپراتور اوریدو در قطر می‌توان نسل پنجم / 5G را پیاده‌سازی و از هزینه اضافی خودداری کرد.

اوریدو (اپراتور قطری-کویتی) اوایل امسال پروژه سرعت 1 گیگابیت بر ثانیه‌ای فیبر نوری به درب خانه مشترکین را عملی کرد و حالا می‌خواهد آن را به 10 گیگابیت بر ثانیه برای کاربران خود ارتقاء دهد.

سیستم فعلی بر مبنای فناوری GPON با سرعت اسمی 2.5 گیگابیت بر ثانیه‌ای کار می‌کند و اوریدو می‌خواهد آن را به XGS-PON ارتقاء فنی دهد و حالا با آزمایش جدید با نوکیا می‌خواهد مطمئن شود که آپدیت کردن سیستم با فناوری TWDM-PON با نودهای موسوم به ISAM FX  مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

قطر این پروژه‌ها را مبنی بر نقشه راه 2030 خود برای توسعه اقتصاد و تجارت بین المللی کشورش طراحی کرده و به اجرا گذاشته است.

اینترنت موبایل ۵جی